Om

Min profilbild

Beatrice Myrthel Rebecka Hargefeldt

Välkommen till min blogg! Jag är en tjej/kvinna på 21 år vars liv består till 100 % av konståkning, musik, filmredigering och numera också plugg på universitetet! Här kommer jag dela med mig av mina tankar och min syn på livet.

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0

    Trollebolägret 2013 och Midsommar!!!


    Hejsan hoppsan! Jag är tillbaka i civilisationen igen! Nu ska jag berätta mycket om Trollebolägret för det har varit många roliga dagar!

    Förra fredagen den 14 juni bar det då tillslut av upp mot Lövåsen utanför Lindesberg och Trollebolägret 2013. För er som inte vet vad detta är så kan jag säga att nej, det är faktiskt inte ett konståkningsläger utan ett sommarläger, kollo-style, för barn från hela länet och lite till. Första dagen (fredagen) så förberedde ledarna lägret med att sätta upp mattält, lyfta ut kanoterna, städa logen, fälla ruttet träd (med yxa och slö såg) med mera. Dagen slutade med pizza och sen första natten i tält. Den var jobbig för mig, inte bara på grund av att det var lite kallt utan också för att jag hade glömt mina näsdroppar i Mickes bil så det blev att kippa lite efter andan.

     

    Dag 2 kom barnen… ♫ ♪ (Beethovens Ödessymfoni) ♪ ♫

    Haha, nä så var det inte riktigt men visst var man nervös som man alltid är inför något nytt. Dagen bestod av fler förberedelser, tältuppsättande, första samlingen och Trolleboskolan och dessutom veckans första lägerbål. Barnen delades även upp i grupper. Jag och Jonathan blev ledare för gruppen Grottlejonen. Jag kan ärligt säga att det kändes som den längsta dagen i mitt liv. Inte för att den på något sätt var tråkig utan för att det var så mycket nytt att lära sig om barnen, rutinerna med mera. Jag var dock väldigt väldigt trött på kvällen och när den sedan blev senare än vad jag trodde så bröt jag tillslut ihop och grät i tältet av trötthet innan jag dunkade av, denna gång med näsdroppar.

     

    Dagen efter kändes allt mycket bättre. Jag var inte så trött som jag trodde att jag skulle vara på morgonen. Denna dag bestod av mer Trolleboskola för barnen och sen dessutom starten på temana. Jag var hjälpledare i filmgruppen och försökte guida tjejerna (gruppen bestod av bara tjejer) till att hitta sina talanger inom filmens värld. Mest kommer jag ihåg en tjej som offrade sina torra kläder för att få till en bra filmsekvens. Dessutom fick lägret besök av antikhandlaren Knut (Hmm skrev Kurt först men det var väl Knut?) och två slavar som rymt från en hemlig gruva där en figur vid namn ”Generalen” sökte efter Bergsmännens Klinga. För att ta reda på mer så skickades en ledare iväg för att infiltrera gruvan, vilket blev – Jonathan Winroth! Han kom tillbaka helskinnad på kvällen vilket jag är glad för.

     

    Dag 4 så fortsatte temana och tjejerna redigerade sina filmer. Det blev även tipspromenad genom skogen med Grottlejonen. Vi gick där på led genom skogen och när Jonathan sedan tog sig en vandringspinne kan jag ärligt säga att det kändes som om vi var Gandalf med Bilbo och de 13 dvärgarna, vandrandes mot draken Smaugs rike. :P Gruppen höll i alla fall ihop och vi fick många rätt i tipspromenaden. Jonathan förklarade för lägret under dagen vad han sett under sitt mission och lägerledningen bestämde också under dagen vad som skulle göras åt situationen. Dagen avslutades igen med lägerbål.

     

    Nästa dag var det dags för både Trollebo-talangen, disco och även upplösningen på det stora mysteriet med Bergsmännens Klinga. Efter mycket dramatik så visade det sig i slutändan att ”Generalen” faktiskt var Knut antikhandlaren i förklädnad som bara ville ha grejer till sin loppis. Jag trodde ett tag att barnen fullständigt skulle slå ner honom under upplösningen men det gick bra och de hade säkert en mycket spännande upplevelse. Inför kvällen hade jag slagit till och faktiskt sminkat upp mig för första gången under veckan eftersom det var talangen och disco, varpå man fick höra många fina kommentarer och ”Är det du, Bea??? Jag kände inte igen dig!”. :P Trollebo-talangen bjöd på många fina nummer och en grym tolkning av ”Begging”. Discot fick besök av glassbilen och både barn och ledare fick dansa av sig.

     

    Ännu en natt och sedan så var vi framme vid den sista dagen på Trollebo 2013. Då var det dags för Trollebokampen och ”GLADIATORERNA” där ledarna agerade gladiatorer och barnen fick försöka ta sig igenom grenar och samla poäng. Jag agerade teamledare och som en riktig tävlingsmänniska så försökte jag se till att barnen hade full fokus på uppgiften och gjorde sitt bästa. Därför är jag riktigt överlycklig över att säga att Grottlejonen VANN Trollebokampen! Bra jobbat laget! Ni är bäst! :D Och efter mycket upplockande och städning så var Trollebolägret 2013 slut…

     

    Sammanfattningsvis så överträffade lägret mina förväntningar. Det var jobbigt att sova i tält först men man vande sig. Skogssniglar på yttersidan av innertältet vande man sig dock inte med… Så sängen var väldigt skön när man kom hem. Andra kvällen var jobbig men det blev bättre och bättre och dagarna flöt på mer och mer. Jag hade väldigt mycket mer kul än vad jag trodde att jag skulle ha eftersom jag inte är en friluftsmänniska men jag tror faktiskt att jag mådde riktigt bra av den friska luften. Man har lärt känna så mycket nya människor, både ledare och barn som jag hoppas väldigt mycket att jag får träffa igen. Självklart så gjorde avsaknaden av regn upplevelsen extra rolig. Myggen var kanske inge vidare och en del bråk mellan barnen tärde på krafterna men oj, vad mycket kul vi hade. En upplevelse jag inte vill på något sätt ha ogjord! Tack alla! :D

    Efter inlägget så kommer det en bildbomb som jag fotade. Jag är riktigt stolt över att jag faktiskt för en gångs skull tog många foton! :D Enjoy!

     

    Efter en dags vila så var det dags för årets midsommar! En sak hade jag bestämt i förväg och det var att vad som än hände så skulle jag binda mig en riktigt blommig krans. Så jag plockade ett gäng blommor och till min förvåning så fanns några krans-skills kvar. Jag blev väldigt väldigt nöjd med min krans!!! Här är mina råd när man binder en midsommarkrans:

     

    1) Binda först en stadig grund av långa blommor. Jag använde lupiner i tre olika färger och använde grön sytråd.

    2) Bilda på blommor lite i taget och håll färgerna separerade. Binda till exempel på gula blommor i en liten bunt och sen lila och så vidare.

    3) Se till från början att kransen passar på huvudet och kolla det regelbundet under kransbindningen. Jag gjorde den lite för stor och fick ta upp den när den var klar och göra den lite mindre.

     

    Midsommar bestod sedan av mat på Jensens Böfhus och biljard med Jonis, Micke och Joel. På kvällen åkte jag och Jonathan iväg till Hargefeldts sommarstuga utanför Laxå där vi tillbringade helgen. Dessutom besökte vi Jonathans morfar och hans frus sommarstuga, tog en promenad och åt glass i Askersund. En riktig sommarhelg <3 Synd bara att vädret inte var helt på vår sida förrän de sista stegen över hamnen då solen uppenbarade sig. Tack för den underbara helgen, älskade hjärtat <3

     

    Oj, jösses nu är det här inlägget klart och det blev det absolut längsta på länge men jag hade så mycket att berätta! :D Slutligen, hoppas alla hade en riktigt bra midsommar ni också. :D Nu kommer alla bilder! Ha det underbart, vänner!

     

    Hallå och baj, Junispartaj!

     

    Mitt och Jonathans tält! :)
    Uppackning på lägerplatsen!
    Lägertjejer!
    Första samlingen vid flaggstången!
    Liten och Stor :)
    Flaggtillverkning!
    Jonathan med sin kusin :)
    Dopp med kläderna på!
    Vikingaliv :)
    Lådbilsbygg!
    Klättring! :)
    Jonathan undercover! ;)
    And he returns! :D
    Här redigerar vi film!
    ♪ ♫ Far over the misty mountains cold ♪ ♫ :P
    Vid lägerelden!
    Lägret planerar hur vi ska lösa mysteriet!
    Fina kusinerna!!! :D
    Snart kanotpaddling :)
    Experiment med kolsyreis! :)
    Snart dags att fånga in skurken!
    Skurken infångad!
    Trollebo-talangen! :)
    Glassbilen på besök! :)
    Grabbs!
    ♪ ♫ Come Mr. DJ, song pon de replay. Come Mr. DJ, won't you turn the music up? ;) ♪ ♫
    Tova!!! :)
    Coolingar! :)
    Micke! :)
    Moi!!! :)
    Delar av Grottlejonen med lagflagga!
    Skräpjakten! Det smartaste jag sett på länge! :)
    Sista lägerbålet!
    Vinnare av Trollebokampen 2013: Grottlejonen!!! (bild från trollebolagret.se)
    Glad midsommar på er alla!!!!!!!!! :D :D :D

    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback