Om

Min profilbild

Beatrice Myrthel Rebecka Hargefeldt

Välkommen till min blogg! Jag är en tjej/kvinna på 21 år vars liv består till 100 % av konståkning, musik, filmredigering och numera också plugg på universitetet! Här kommer jag dela med mig av mina tankar och min syn på livet.

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0

    EM-nytt!!!

    Gårdagen var händelserik och bjöd på både herrarnas korta program och parens friåkning!


    Herrarnas korta:

    • För svensk del så åkte Majorov ett helt okej korta med bara några få misstag i hoppen och fick helt okej tekniska poäng. Komponenterna var däremot en bit efter täten. Personligen så gillar jag hans friprogram betydligt mycket bättre än kortprogrammet så jag hoppas han sätter det imorgon lördag! Sammanlagda för korta blev 68,33 poäng. Bra jobbat Sasha! :D
    • För övrigt bjöd herrarnas korta på mycket olika typer av program och bra åkning men en hel del misstag i hoppen. Leder gör 18-årige ryssen Artur Gachinski (RYSSLAND) efter ett mer eller mindre perfekt kortprogram. Han var också den ende som satte en perfekt kvadrupel-trippel!
    • Men han är tätt följd av dinosaurien Evgeni Plushenko (RYSSLAND) som bjöd på fina hopp och en cool stegsekvens. Att han däremot har högst presentation och det med rejäl marginal tycker jag dock är ganska otroligt men det kanske bara är jag som tycker att han har varit överskattad sen OS-guldet 2006?
    • På tredje plats ligger lite förvånande men glädjande Tomas Verner (TJECKIEN) som åkte ett rent program förutom en tvåfotslandning i sin kvadrupel. Hoppas han håller det här nu för han har en förmåga att "floppa bort sig" när det sätts press på honom.
    • Fyra ligger Javier Fernandez (SPANIEN) som var min guldkandidat innan mästerskapet. Efter en makalös kvadrupel toeloop så klev han ur både hoppkombinationen och axeln. Men gör han det friprogram som han brukar så blir han livsfarlig på lördag!
    • Femma ligger så den regerande Europamästaren Florent Amodio (FRANKRIKE) efter att även han klivit ur sin kvadrupel och gjort dubbel istället för trippel toeloop i andra hoppet i hoppkombinationen. Dock berörde programmet mig mycket och jag gillade verkligen hur han tolkade musiken, speciellt i stegsekvensen. Kanske är det för att jag vet att han har haft en knackig säsong men jag hoppas lite extra på honom i friprogrammet! Go Flo!!!
    • På sjätte plats hittar vi då Michal Brezina (TJECKIEN) som öppnade med en magisk axel men sen klev ur kombinationen och sen satte sig på sin kvadrupel salchow. Men jag älskar fortfarande programmet presentationsmässigt och vi vet alla att han kan verkligen hoppa så kom igen nu, Michal!
    • Kan också snabbt tillägga att Brian Joubert (FRANKRIKE) såg tung och oengagerad ut (punkt slut).

    Jag hoppas nu att vi får se en makalös herrfinal på lördag för herrarna är det absolut roligast att titta på! ;)


    I paråkningen var det ryskt för hela slanten med tre ryska par på pallen. Vann gjorde Tatiana Volosozhar / Maxim Trankov, ett par som måste vara ett av de mest framgångsrika samarbeten någonsin. Efter att bara ha varit ett par i drygt ett och ett halvt år har de vunnit både VM-silver och nu EM-guld! Stort GRATTIS!


    Nu ser vi fram mot idag, fredags, tävlingar som främst bjuder på damernas korta där vi hoppas på Vicky och Joshi Helgesson. Båda två åker i fjärde och näst sista startgrupp som går på isen kl 15:21 för uppvärmning.


    Dagens TV-tider är:

    14.00-17.30 Damernas korta program, direkt, TV4 Sport.
    17.30-18.15 Damernas korta program, direkt,
    Sjuan.
    I sändningen visas under spolpauserna sammandrag från parens friåkning.

    22.00-23.15 Isdansens fridans, sammandrag,
    Eurosport.

    Slutligen hoppas vi på fina prestationer från våra svenska damer och ett underhållande damernas korta!

    PS. Länk till resultat och detaljer hittar ni här: http://www.isuresults.com/results/ec2012/
    Hej svejs, lingonfejs!






    Tatiana VOLOSOZHAR / Maxim TRANKO

    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback