Om

Min profilbild

Beatrice Myrthel Rebecka Hargefeldt

Välkommen till min blogg! Jag är en tjej/kvinna på 21 år vars liv består till 100 % av konståkning, musik, filmredigering och numera också plugg på universitetet! Här kommer jag dela med mig av mina tankar och min syn på livet.

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0

    Filmmånad!!! Veckans filmer och "The Dark Knight Rises"

    Två dagar för sent men här kommer nästa inlägg i min filmspecial! 
     
    I detta inlägg:
    • Två av denna veckas premiärer!
    • "The Dark Knight Rises" - Avslutningen på Christopher Nolans uppdaterade trilogi av Batman!
     
    Först, två av denna veckas premiärer som jag tycker är intressanta:
    Mellan datumen 22 juni till den 29 juni
     
    Rock of Ages
    Regisserad av Adam Shankman
    Musikal med Tom Cruise, Malin Åkerman, Paul Giamatti, Alec Baldwin, Diego Boneta, Julianne Hough och Mary J. Blige
    Barntillåten
     
     
    (Från SFs hemsida) Rock of ages kretsar kring en ökänd rockklubb i 80-talets Los Angeles. Rock’n’roll har aldrig varit större och den starkast lysande stjärnan är Stacee Jaxx. Till klubben kommer Sherrie och Drew, båda två med drömmen om det stora genombrottet men steget är långt från dröm till verklighet…
    Tom Cruise alltså som rockstjärna! Låter som en riktig må bra-film och som säkert bjuder på rejäl underhållning. Man kanske skulle pallra sig till Filmstaden och se den? En film för alla åldrar!
     
    Ice Age 4 - Jorden skakar loss
    Regisserad av Steve Martino, Mike Thurmeier
    Animerat med röster av Ray Romano, Jennifer Lopez, Denis Leary och Josh Peck
    Från 7 år
     
     
    (Från SFs hemsida) Istidens älskade antihjältar Sid, Manny, Diego och Ellie är alla tillbaka i den skakande fjärde ICE AGE-filmen där våra vänner drabbas av en jordbävning orsakad av en viss ekorres jakt på ett ekollon...
    Senaste filmen i Ice Age-serien! Första filmen är jättebra, de två uppföljarna något sämre men fortfarande underhållande. Får väl se hur den här är. Personligen ser jag mer fram emot Dreamworks Madagaskar 3, en filmserie som alltid levererar!
     
    Om det är någon som har några fler åsikter om veckans andra premiärer som jag inte har nämnt, dra iväg ett meddelande i kommentarsfältet!
     
    Nu till denna filmmånads andra blockbuster, också denna i superhjältestil, och jag skulle säkert få skit av vartenda fan om jag nu inte skulle ta tillbaka det där med superhjälte. För mörkrets väktare är ingen superhjälte... han är en hämnare - A Dark Knight... Ladies and Gentlemen, jag presenterar denna veckas blockbuster...
     
    "The Dark Knight Rises" - Avslutningen på Christopher Nolans uppdaterade trilogi av Batman!

    2005 påbörjade stjärnregissören Christopher Nolan, skapare av bland annat "Inception" (2010) och "The Prestige" (2006), sin uppdatering om serietidningsfenomenet Batman 16 år efter Tim Burtons första film i sin trilogi och åtta år efter den senaste filmatiseringen (en riktig flopp!). Och nog satte Nolan ribban högt! "Batman Begins" (2005) är en mörk skildring av Gothams väktare som ändå väcker medkänsla. Den blev en enorm succé både inkomstmässigt och bland kritikerna. 
    Det är ingen lögn att säga att uppföljaren i de flesta fall blir betydligt sämre än den första filmen. Det finns bara ett fåtal exempel som bevisar det motsatta: "Terminator 2 - Judgement Day" (1991) av den fantastiske James Cameron ("Titanic", "Avatar") har kallats för tidernas bästa uppföljare. Andra exempel är såklart "Spider-Man 2" som jag nämnt tidigare här på bloggen. Och sen såklart "The Dark Night" (2008), uppföljaren till "Batman Begins" med en oförglömlig skådespelarinsats av Heath Ledger som Jokern. Tragiskt nog avled Ledger av en överdos, 28 år gammal, innan filmen hade premiär. Han vann en Oscar postumt för rollen, extremt välförtjänt! Och "The Dark Knight" är verkligen en film med klass. Den utforskar vad människan är kapabel till på ett mörkt och extremt genomtänkt sätt. Och med detta så tycker jag att jag har klargjort att jag har extremt höga förväntningar på den avslutande delen i trilogin, "The Dark Knight Rises"!!!
     
    Nu snabbt till handlingen (texten tagen från Wikipedia)
    Åtta år efter att Jokern satt Gotham City i kaos och (SPOILER ALERT för er som inte sett "The Dark Knight") Harvey Dents död försätts Gotham City i nytt kaos av terroristen och mästergeniet Bane och hans anhängare. Ur Banes terror reser sig dessutom Catwoman. Bruce Wayne måste återuppta rollen som Batman för att stoppa Bane från att förinta Gotham City för gott.
     
    För att denna djupdykning inte ska bli lika lång som den förra (så att ni orkar läsa den här) så går jag nu direkt in på min analys utifrån trailern (följ länken jag satt på meningen):
    + Precis som filmerna före denna så verkar den väldigt mörk. Det är inte alla som uppskattar det men jag gillar lite mörkare, lite mer tänkvärda filmer än romantiska komedier med lyckliga slut.
    + Som vanligt så verkar skådespelarinsatsen vara exemplarisk, nu adderad till rollistan den alltid levererande Anne Hathaway som en minst sagt modern version av Selina Kyles alter ego Catwoman. Ska bli mycket intressant hur hennes karaktär utvecklas mot Batman/Bruce Wayne, i vanlig ordning spelad av Christian Bale.
    + En av de få filmer i sitt slag idag som inte är filmad i 3D. Tror dock att det är till filmens fördel på samma sätt som 3D kommer att lyfta "The Amazing Spider-Man". Historien i sig kommer vara intressant nog och 3D i detta fall skulle bara kännas som ett knep för att locka fler biobesökare. De visuella effekterna ser sjukt imponerande ut i alla fall.
    + Har inte hört något soundtrack men jag skulle förvänta mig att det fortsätter att låta som det har gjort i de tidigare filmerna (följ länken jag satt på denna mening för exempel), då skrivet av geniet Hans Zimmer och James Newton Howard ("The Hunger Games", "The Village"). Denna gång är bara Hans Zimmer ("Gladiator", "Sherlock Holmes", "Madagaskar", Oscarsvinnare för "The Lion King") inblandad och jag är säker på att han kommer göra ett lika utmärkt jobb som han alltid gör!
     
    +/- Skurken Bane som spelas av Tom Hardy. Har väldigt svårt att bestämma vad jag tycker om honom. Därför låter jag min åsikt vara neutral fram tills jag har sett filmen. 
    - Är det bara jag eller blir inte Batmans röst mörkare och mörkare för varje film? Visst, mörk är bra men inte fööööör mörk.
     
    Sammanfattningsvis:
    Med tanke på kvalitén på de tidigare filmerna så tycker jag inte att jag ställer för höga krav när jag säger att jag mer eller mindre kräver en magisk bioupplevelse i verklig blockbusterklass! Och nog kan "The Dark Knight Rises" kunna leverera en av bioårets absoluta höjdpunkter för både kritiker och vi vanliga dödliga, och publiken få, citerat från en kommentar jag läste på Youtube, det ultimata superhjältetrilogin där alla tre filmerna håller total och ultimat världsklass! Oj, förlåt mig Batman-fans! Jag menar såklart den ultimata trilogin om hämnaren, den mörka riddaren från Gotham! ;)
     
    "The Dark Knight Rises" har premiär den 25 juli på SF-biografer runt om i Sverige!
     
     
     
    Med de orden så tackar jag för mig men som vanligt återkommer jag med en ny filmspecial nästa vecka innan filmmånaden tar ett uppehåll på två veckor medan jag är på träningsläger i Lidköping! Jag är dock tillbaka redan imorgon med ett inlägg tillägnat The King of Pop - Michael Jackson!!!
     
    För att citera Bo "Bosse" Eklund... Mina vänner, ha en underbar dag!!! :D

    Kommentarer
    Postat av: carlsson

    Bosse säger väl allt "Mina vänner, ha en unde..." hahah eller? :P

    2012-06-24 @ 22:56:01
    Postat av: Webmaster Bea

    Hehe, you're right! ;) Lär jag väl ändra då! :)

    2012-06-25 @ 09:31:08
    URL: http://bmrhskating.blogg.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback