Om

Min profilbild

Beatrice Myrthel Rebecka Hargefeldt

Välkommen till min blogg! Jag är en tjej/kvinna på 21 år vars liv består till 100 % av konståkning, musik, filmredigering och numera också plugg på universitetet! Här kommer jag dela med mig av mina tankar och min syn på livet.

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0

    Listan: Mina sex favoritcitat!!!

    Jag skrev igår att jag skulle presentera en lista på mina favoritcitat. Har jobbat med mina motiveringar nu i snart tre timmar så här kommer listan!

    Jag gör ingen hemlighet av att jag gillar citat! Jag älskar riktigt bra citat som verkligen betyder något, som man kan associera med händelser i andras liv eller sitt eget. Riktigt, riktigt SMARTA citat! Här är dem alltså: MINA 6 FAVORITCITAT!!!

     

    "If you enter this world knowing you are loved and leave this world knowing the same, then everything that happens in between can be dealt with."

    - Michael Jackson

     

    Det stämmer ju så väl! Vet man bara att man är älskad, då kan man besegra de flesta problem. Med allt som hände fram till hans död så hoppas jag verkligen att The King of Pop visste att han var älskad av så många i världen. Jag hoppas verkligen det!

     

     

    "With great power comes great responsibility."

    - Peter Parker

     

    Ett av de mest klassiska serietidningscitaten men man behöver inte ha läst Spider-Man för att förstå innebörden. Jag tycker varje ledare, chef, statsminister eller president borde ha det här citatet i bakhuvudet när de tar viktiga beslut. Tyvärr finns den alldeles för många ledare i världen som skiter fullständigt i detta citat! Shame on you!

     

    "Det är ens plikt att överbevisa dem som inte tror."

    - Stefan Holm


    Det enda svenska citatet på den här listan. (Sorry, I prefer english!) Jag hörde det för första gången för drygt sex år sedan i en TV-intervju med Stefan Holm. Han hade tryckt upp citatet på en T-shirt som en passning till media och dessa ord etsade sig fast hos mig hela tävlingssäsongen 2006-2007. Säsongen då jag slutligen stod ögel, flipp och lutz. Jag har det fortfarande i bakhuvudet varje dag!

     



    "I would rather be hated for who I am, than loved for someone I'm not."

    - Kurt Cobain


    Jag fick en tygpåse i julklapp av Carro i julas som hon hade sytt och på den så var det här citatet tryckt. Jag vet mycket väl att det ibland kan vara svårt att vara sig själv. Man litar inte på att andra gillar den person man är och försöker vara en annan. Jag själv kände den osäkerheten i många år men känner idag att jag verkligen är mig själv. Jag har helt enkelt slutat bry mig om andra tycker jag är konstig eller vad de har för åsikter om mig. Jag är nöjd med vem jag är som person just nu och jag tänker aldrig mer bli någon annan! Punkt slut.

     

    "Personal affection is a luxury you only can have when all your enemies are eliminated. Until then, everyone you love is a hostage, snapping your courage and corrupting your judgement."

    - Orson Scott Card


    Hittade detta citat när jag läste inledningen på Stefanie Meyers "Breaking Dawn" men det är ursprungligen ur Orson Scott Cards bok "Empire". Och det var en väldigt passande inledning på "Breaking Dawn" även om jag tyckte att boken var sämst i Twilight-serien. Jag har kanske inte kunnat koppla samman det här citatet till mitt eget liv men jag gillar att det är grundtemat i så många skönlitterära historier. Första gången jag läste det så var det första jag tänkte på "Spider-Man" (2002), en av mina absoluta favoritfilmer. Dessutom är jag säker på att det finns många som kan leva med den här rädslan att något ska hända ens nära och kära på grund av något man själv har gjort, speciellt politiker och kända personer. Hur som helst, ett grymt citat!

     

     

    "I may be on the side of the angels but don't think for one second that I am one of them."

    - Sherlock Holmes (BBC)


    Listan är inte komplett utan min senast tillkomna favorit! Den är från diskussionen på St. Barts tak mellan Sherlock och Moriarty, en av de mest intensiva och bästa scenerna i hela serien hittills! Varför gillar jag den här då? Det är väl själva intensiteten i citatet som jag gillar! Att vara mer än vad ytan visar. I Sherlocks fall att veta att man är kapabel till att göra det andra människor har en spärr för. Att balansera på gränsen mellan gott och ont. Precis som Sherlock säger till Jim Moriarty: "I'm you. Prepared to do anything. Prepared to burn. Prepared to do what ordinary people won't do. You want me to shake hands with you in hell, I shall not disappoint you." När jag tänker på det så är hela den scenen full av riktigt bra citat! Jaja, i alla fall ett sjukt snyggt citat bland många andra!

     

     

    Och när vi ändå är inne på ämnet så är det nu säkerställt att "brainy IS the new sexy". Enligt brittiska tidningen The Suns läsare så är Benedict "Sherlock" Cumberbatch världens snyggaste man! Men alltså, hur mycket jag än älskar honom som skådespelare så kan jag inte hålla med om det... Visst, de där isblå ögonen och blicken är något alldeles extra men världens snyggaste? Nä... Men ändå, stort GRATTIS, Benedict! Världen är uppenbarligen SHERLOCKED! ;)

     

    Detta var alltså min lista på mina favoritcitat! Är säker på att jag kommer hitta fler favoriter i framtiden för citat kan man aldrig få för många av! Har ni några fler förslag och vad är era favoritcitat? Kommentera! ;)


    Nu blir det hopp i säng!

    Godnatt godnatt, jägarhatt! :D



    Kommentarer
    Postat av: Elise

    Haha väntade på att sherock skulle dyka upp, och se... det dök upp!! Älskar kurt cobain citat! Väldigt bra och sant och sådär!



    Jag samlar one tree hill citat, finns väldigt många bra sådana. Delar med mig av ett par! :D "The part about taking chances and believing in the possibility even when life has given you every reason not to believe." och det här är väldigt bra: "If you're always looking for reasons not to be with somebody, then you'll always find them. And, I guess, at some point, maybe you should let go and give your heart what it deserves." och slutligen: "Why is it that it's so much easier to forgive a stranger than it is to forgive someone you love?"

    2012-05-08 @ 23:16:31
    URL: http://elisefis.blogg.se/
    Postat av: Webmaster Bea

    Haha det är klart den kom med. Den här listan hade inte varit komplett utan ett SH-citat! ;) "Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist and even if they did, I wouldn't be one of them." var också påtänkt men bestämde mig för att bara ett Sherlock-citat platsa på listan! Tog reda på ikväll att det var Kurt Cobain som sagt citatet på påsen. Kanske ska börja lyssna på Nirvana? ;) Ååå de var asbra alla tre! Gillar speciellt den första.:) Kanske en ny favorit? ;)

    2012-05-08 @ 23:53:11
    URL: http://bmrhskating.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback